امروز : 26 تیر 1403
  • 1400/07/28 - 21:15
  • 33
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
  • /ZDWA

روز جهانی پوکی استخوان: مهار پوکی استخوان با تشخیص به موقع

اهمیت پوکی استخوان به حدی است که سازمان بهداشت جهانی WHO روز ۲۰ اکتبر (۲۸ مهرماه) را به عنوان روز جهانی پوکی استخوان یا همان استئوپروز نامگذاری کرده است.




اهمیت پوکی استخوان به حدی است که سازمان بهداشت جهانی WHO روز ۲۰ اکتبر (۲۸ مهرماه) را به عنوان روز جهانی پوکی استخوان یا همان استئوپروز نامگذاری کرده است.



خطر ابتلا به پوکی استخوان با بالا رفتن سن افزایش می یابد. مطالعات نشان می دهد، در سن 60 سالگی نیمی از خانم های سفید پوست دچار کاهش توده استخوانی یا پوکی استخوان هستند. هزینه های بالایی که پوکی استخوان به جامعه و افراد تحمیل می کند، باعث ایجاد چالش در سلامت عمومی می شود به خصوص که اکثر بیماران با مبتلا پوکی استخوان تحت درمان قرار نمی گیرند.





شکستگی مهم ترین عارضه پوکی استخوان در سنین بالا است. شکستگی ناشی از پوکی استخوان با صدمات ناچیز مانند افتادن از حالت ایستاده نیز رخ می دهند. شکستگی مهره ای می تواند بدون افتادن یا آسیب خاص، حتی طی فعالیت های معمول روزانه رخ دهد. شکستگی های مرتبط با پوکی استخوان اغلب منجر به درد، ناتوانی و کاهش کیفیت زندگی می شوند. شکستگی لگن از جدی ترین عواقب پوکی استخوان است که در موارد زیادی منجر به از دست رفتن استقلال فرد و سال های مفید زندگی می شود.





تشخیص به موقع پوکی استخوان از اهمیت بسزایی برخوردار است. تشخیص به موقع به ویژه اگر در صورت صلاحدید پزشک با درمان و پیگیری دستورات درمانی همراه باشد می تواند موجب کاهش احتمال شکستگی، کاهش هزینه های اقتصادی خانواده و سیستم بهداشتی، کاهش احتمال وابستگی و از بین رفتن استقلال فرد و همچنین کاهش مرگ و میر در افراد در معرض خطر شود.





انجام معاینه بالینی و گرفتن شرح حال و بررسی عوامل خطر ابتلا به پوکی استخوان در تمامی خانم های 50 بالای سال و مردان بالای 70 سال توصیه می شود.





اجازه ندهید پوکی استخوان بر شما تاثیر بگذارد. اگر در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان هستید با پزشک خود مشورت کنید.




  • گروه خبری : اطلاعیه ها شبکه بهداشت و درمان
  • کد خبر : 105829
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم