امروز : 28 تیر 1403
  • 1394/07/16 - 08:33
  • 20
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
  • /Z2sA

آیین گرامیداشت روز بهورز در دانشگاه برگزار شد

آیین گرامیداشت روز بهورز با حضور رئیس دانشگاه، جمعی از مدیران و مسئولین دانشگاه و شهرستانهای کاشان وآران بیدگل و بهورزان در دو شهرستان روز سه شنبه مورخ 14/7/94 در آمفی تئاتر مرکزی برگزار شد.



آیین گرامیداشت روز بهورز با حضور رئیس دانشگاه، جمعی از مدیران و مسئولین دانشگاه و شهرستانهای کاشان وآران بیدگل و بهورزان  در دو شهرستان روز سه شنبه مورخ 14/7/94 در آمفی تئاتر مرکزی برگزار شد.



به گزارش وب دا، رئیس دانشگاه در این آیین ضمن عرض خیر مقدم، بهورزان را نقطه قوت حوزه بهداشت دانست و اظهار داشت: بهورزان از سرمایه های ارزشمند نظام سلامت هستند و نقشی تاثیر گذار در ارتقای خدمات سلامت ایفا می کنند.



دکتر محمد حسین اعرابی، با بیان اینکه یکی از اقدامات موفق و بی نظیر کشور "استقرار شبکه بهداشت و اجرای  طرح بهورز" است، گفت: حاصل تلاش بهورزان منجر به مطرح شدن ایران در حوزه سلامت در مجامع بین المللی شده است.



وی، با اشاره به اینکه شاخص های موجود در منطقه تحت پوشش دانشگاه از متوسط کشوری بالاتر است، افزود: بهورزان در این زمینه نقش عمده و اصلی را برعهده دارند.



دکتر اعرابی، با بیان اینکه بهورز نقش مهمی را در یک روستا دارد و مشارکت های مردمی را جلب می کند، اظهار امیدواری کرد: در حد توان بتوان زحمات آنان را جبران را کنیم.



معاون بهداشتی دانشگاه نیز در این مراسم، با بیان تاریخچه خدمات اولیه بهداشتی درمانی و راه اندازی سیستم شبکه  وطرح تربیت  بهورز از سال 1350  در ایران ،اظهار داشت: طرح بهورز در دهه 60  به طور رسمی در کشور آغاز شد.



دکتر سید علیرضا مروجی، با اشاره به اینکه طرح بهورز در 3 خانه بهداشت در آمریکا با الگوگیری از ایران در حال انجام است، گفت: موفقیت عملکرد این سیستم موجب شده در چارچوب طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت، سیستم بهورز در شهرها نیز اجرا شود.



وی گفت: براساس این طرح و با هدف ارائه خدمت جامع و کامل، اقدامات بهورزدر روستاها، توسط افرادی تحت عنوان مراقب سلامت به صورت پیگیری پرونده الکترونیک در شهرها نیز انجام خواهد گرفت.



وی با بیان اینکه بیش از چهل درصد از مرگ های کشور در پنج سال اول حیات کودکان اتفاق می افتد. از کل مرگ هایی که در پنج سال اول زندگی کودکان پیش می آید حدود هشتاد درصد آن مربوط به دوازده ماه اول حیات آنان است وی افزود: بهورز کسی است که  نیازهای سلامت جامعه را مطابق با هر دوره  وزمان تشخیص داده و  وبراساس آن برای سلامت مردم برنامه ریزی میکند. دکتر مروجی ادامه داد: بهورز به مثابه یک دیده بان به کل مشکلات سلامت روستا احاطه داشته و به رفع آن اهتمام می ورزد و همیشه مراقب سلامت منطقه است.



 



وی، با بیان اینکه طرح ها و برنامه های مراکز بهورزی نیز بر اساس  نیازهای واقعی  جامعه  می باشد، یادآور شد: آموزش بهورزی درمراکز آموزش بهورزی  ایران ، یک بخش کلیدی ومهم بوده است که تغییرات وبازنگری های منظم و با قاعده ای در طول سالها داشته است .



آموزش همراه با مهارت در دو سال دوره بهورزی ، نشان دهنده تنوع و پیچیده بودن نقش کاری و وظایف آنهاست. مشخصه خاص این نوع آموزش توجه عمیق به یادگیری در حیطه نگرشی ،عملی و مهارت آموزی و آموزش مبتنی برشرح وظایف و نیازهای بهداشتی جامعه است که کاملا کاربردی است و کمتر در تحصیلات دانشگاهی دیده میشود. و این آموزشها ونظارتهای واحدهای ستادی موجب خدمات دلسوزانه و تداوم سیستم بهورزی و حتی کنترل مرگ و میر ناشی از اسهال و عفونت های تنفسی کودکان شد.



معاون بهداشتی دانشگاه اظهار داشت: در این شهرستان نیز از سال 65 تاکنون 135 بهورز در 12 دوره پذیرش و تعداد 109 نفر از آنان فارغ التحصیل شده اند.






منبع خبر: وب دا کاشان

  • گروه خبری : اخبار شبکه
  • کد خبر : 104483
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم