امروز : 27 تیر 1403
  • 1398/09/10 - 10:12
  • 46
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
  • /ZCQA

بیماریابی سل به صورت فعال در شهرستان آران و بیدگل انجام می‌شود.

کارشناس برنامه سل مرکز بهداشت از بیماریابی سل به صورت فعال در جمعیت اتباع شهرستان آران و بیدگل خبر داد.




کارشناس برنامه سل مرکز بهداشت از بیماریابی سل به صورت فعال در جمعیت اتباع شهرستان آران و بیدگل خبر داد.





به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان آران و بیدگل، محمد شوقیان داور گفت: بیماری سل یکی از بیماری‌های بازپدید است که پس از یک دوره کاهش بروز در جهان به علت همزمانی با عفونت HIV و مقاومت دارویی، فقر و سوء‌مصرف الکل با شدت بیشتر در حال انتشار است به طوری که در حال حاضر به عنوان یکی از اولویت‌های سازمان جهانی بهداشت مطرح است.





وی با اشاره به اهمیت پیشکیری از بیماری سل، افزود: حدود یک سوم جمعیت جهان یعنی 2 میلیارد نفر از مردم دنیا، آلوده به سل هستند و سالانه 10 میلیون نفر مورد سل جدید گزارش می‌شود که این عامل بیماریزا بیش از هر عامل دیگری منجر به مرگ می‌شود هرچند که قابل پیشگیری است.



ایشان با اشاره به علایم بیماری سل عنوان کرد: سرفه بیش از دو هفته، وجود خلط سینه، خلط خونی، درد سینه، کاهش وزن، تب و لرز و تعریق شبانه از علایم بیماری سل فعال ریوی است.

 



شوقیان در خصوص درمان بیماری سل گفت: درمان سل به صورت رایگان و به مدت حداقل 6 ماه و زیر نظر مستقیم کارکنان بهداشتی و با هدایت پزشک در طرح داتس انجام می‌شود تا در صورت مقاومت دارویی و یا شکست درمان مداخله به موقع انجام شود.



وی ادامه داد: مناسب‌ترین و موثرترین راه پیشگیری از شیوع بیماری سل، شناسایی به موقع منابع انتشار بیماری یعنی خلط مثبت و درمان سریع به روش داتس است.





وی به برنامه بیماریابی سل اشاره کرد و گفت: در این برنامه، حمید رضا غلامیان و زهرا سلیمانی دو تن از کارشناسان مرکز بهداشت با مراجعه خانه به خانه، کلیه اتباع ساکن در شهرستان آران و بیدگل را مورد بررسی قرار می دهند.





گفتنی است این برنامه از 25 آبان آغاز شده است و به مدت سه ماه اجرا می گردد.





                                                                                روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان آران و بیدگل




  • گروه خبری : اخبار شبکه
  • کد خبر : 105486
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم