امروز : 30 تیر 1403
  • 1391/04/31 - 11:59
  • 5
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
  • /ZBez

توصیه هایی برای تغذیه سالم در ایام ماه مبارک رمضان

کارشناس تغذیه و رژیم های غذایی شبکه بهداشت و درمان آران و بیدگل ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان از روزه داران عزیز خواست تا به نکات ذیل در ایام ماه مبارک رمضان توجه نمایند.



کارشناس تغذیه و رژیم های غذایی شبکه بهداشت و درمان آران و بیدگل ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان از روزه داران عزیز خواست تا به نکات ذیل در ایام ماه مبارک رمضان توجه نمایند.

ابولفضل رعیت گفت:امروزه فواید بسیاری برای روزه داری ذکر میگردد از نکات مثبت روحی و معنوی گرفته تا بهره های جسمی و پزشکی اما روزه داری بدون رعایت اصول صحیح تغذیه نه تنها ضامن سلامت انسان نیست بلکه می تواند سلامتی شخص را به خطر اندازد .

وی افزود:متاسفانه شاهد آن هستیم که برخی از روزه داران پس از ماه رمضان دچار عوارضی چون افزایش وزن, افزایش سطح چربیهای خون و یا لاغری مفرط, از دست دادن بیش از حد آب بدن و مشکلات گوارشی می گردند .به همین دلیل ضرورت دارد روزه داران محترم با اصول صحیح تغذیه در ماه مبارک رمضان آشنا گردند .مهمترین این اصول عبارتند از :

1- برای وعده سحری ممکن است با توجه به عادات غذایی افراد پیشنهاد های غذایی مختلفی را ارائه کرد اما توصیه می شود از خوردن عذای حجیم و چرب خودداری شود در عوض یک وعده سحری مناسب می تواند شامل نان سنگک , پنیر , گردو , سبزی , خرما و یک قاچ هندوانه باشد . به این ترتیب در هنگام روز , حالت تهوع کمتری خواهید داشت و نشاسته سبوسدار نان سنگک , طول مدت سیری شما را افزایش میدهد .

در صورتیکه عادت به مصرف غذاهای خورشتی در وعده سحر دارید مصرف سبزی و سالاد را فراموش نکنید و بهتر است تا 45 دقیقه پس از صرف غذا نخوابید .

* مصرف یک یا دو لیوان آب یا چای کمرنگ نیز به حفظ آب بدن در طول روزه داری کمک خواهد نمود .

* اگر مایل به مصرف هندوانه به همراه سحری خود نیستید یک لیوان شیر بهترین جایگزین برای آن می باشد .

2- بلافاصله هنگام افطار غذای اصلی را میل نکنید . جهت آمادگی دستگاه گوارش و ترشح شیره های گوارشی بهتر است افطار را را با یک استکان چای ولرم و خرما یا یک کاسه کوچک سوپ یا آش ولرم شروع نموده و پس از 10 دقیقه غذای اصلی را میل نمایید .

* باید سعی شود از گروههای مختلف غذایی در این وعده استفاده گردد ( نان وغلات , سبزی و سالاد , گوشتهای قرمز یا سفید و لبنیات ) .

* از نوشیدن آب سرد یا چای داغ در لحظه افطار خودداری کنید .

* مصرف شربتهای خیلی شیرین و نوشابه های گاز دار در موقع افطار یا به همراه آن به هیج وجه توصیه نمی گردد.

* 3 ساعت بعد از افطار می توانید دو یا سه عدد میوه میل کنید . چه در ماه مبارک رمضان یا اوقات دیگر سال بلافاصله بعد از صرف غذا میوه نخورید .

3- اگر قصد ورزش یا پیاده روی در این ماه را دارید بهتر است طوری وقت خود را تنظیم کنید که حداقل 40 دقیقه قبل از افطار استراحت نمایید. در صورتیکه بعد از افطار ورزش می کنید باید حداقل یک ساعت از مصرف غذاهای سبک ( مثل آش , سوپ , حلیم ), 2 ساعت از مصرف غذاهای نشاسته ای و 3 ساعت از مصرف غذاهای پروتئینی گذشته باشد .

4- بهترین راه تامین آب بدن شخص روزه دار مصرف میوه ها , سبزیها و سالاد است اما به این نکته توجه نمایید که ممکن است مصرف زیاد این دسته از مواد غذایی در وعده سحری شما را در طول روز گرسنه تر کند ( به علت وجود فیبر نامحلول در آنها ) پس به مقدار مناسب یعنی تقریبا یک پیش دستی کوچک سبزی و سالاد در هنگام سحر به همراه غذا میل کنید .

5- هرگز بدون صرف سحری روزه نگیرید در این حالت افت قند خون ممکن است منجر به سردرد , سرگیجه , افت فشار خون و ... گردد که در دراز مدت موجب آسیبهای بیشتری بر بدن می شود . در ضمن هیچگاه نخوردن سحری موجب لاغری افراد چاق نخواهد گردید .


 



  • گروه خبری : اخبار شبکه
  • کد خبر : 103775
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم