- 1391/05/28 - 12:03
- زمان مطالعه : 6 دقیقه
- /ZUez
فرازهایی از دعای امام سجاد ( علیه السلام ) در وداع با ماه مبارک رمضان
ای خدایی که در برابر احسان به بندگان پاداش نخواهی، و از عطا و بخشش پشیمان نمیشوی، ای کسی که مزد بنده خود را بیش از عمل او میدهی. نعمتت بیاستحقاق به بندگان رسد، و عفوت تفضل، و مجازاتت عدالت، و قضایت عین خیر است. اگر بخشش کنی، عطایت را به منت آلوده نکنی و اگر عنایت نکنی، از باب ستم نیست.
ای خدایی که در برابر احسان به بندگان پاداش نخواهی، و از عطا و بخشش پشیمان نمیشوی، ای کسی که مزد بنده خود را بیش از عمل او میدهی. نعمتت بیاستحقاق به بندگان رسد، و عفوت تفضل، و مجازاتت عدالت، و قضایت عین خیر است. اگر بخشش کنی، عطایت را به منت آلوده نکنی و اگر عنایت نکنی، از باب ستم نیست.
آنکه تو را شکر کند، شکرش کنی؛ در صورتی که خودت آن شکر را به او الهام فرمودهای، و هر که تو را بستاید، پاداشش میدهی؛ در حالی که آن ستایش را خودت به او تعلیم کردهای. پرده میپوشی بر آن که اگر میخواستی، رسوایش میکردی و جود و کرم کنی بر آن که اگر میخواستی، از وی دریغ میکردی، در صورتی که هر دو مستحق رسوایی و دریغ تواند، اما تو تمام امورت را براساس تفضل بنا نهادهای و قدرتت را بر آیین گذشت مقرر کردهای، و با آن که با تو به مخالفت برخاسته با بردباری روبهرو میشوی، و به آن که در حق خویش ستم کرده مهلت میدهی، با صبر و بردباری خود مهلتشان میدهی تا به حضرتت بازگردند و در مؤاخذه عاصیان شتاب نمیکنی تا به توبه موفق شوند، تا هلاک شونده آنان بدون رضای تو هلاک نشود و تیرهبختشان به نعمتت بدبخت نشود مگر پس از قطع بهانه و بعد از اتمام حجت همه جانبه بر او، و این همه بزرگواری و آقایی از عفو و گذشت توست ای بزرگوار و بهرهای است از محبتت ای بردبار.
تویی که بر بندگانت دری به سوی بخشش خود باز کردهای، و آن را باب توبه نامیدهای و بر آن درِ گشوده راهنمایی از وحی خود قرار دادهای، تا آن را گم نکنند، پس خود ــ که نامت والا و مبارک است ــ فرمودی: «به سوی خدا توبه خالص و بیپیرایه آورید، باشد که پروردگارتان گناهان شما را محو کند و شما را داخل بهشتهایی کند که نهرها از زیر آن روان است در آن روزی که خداوند، پیامبر خود و آنان را که به او ایمان آوردند، خوار و ذلیل نمیکند، درحالیکه نورشان پیشرویشان و از جانب راستشان روان است» میگویند: «خداوندا نورمان را کامل کن، و ما را مورد مغفرت قرار ده، که تو بر هر چیز توانایی.»
پس عذر کسی که از ورود به آن خانه غفلت کند، پس از گشوده شدن در و بهپا داشتن راهنما چه خواهد بود؟ و تویی که در معامله با بندگانت بر عطای خود افزودهای، تا در این تجارتشان از عنایت تو سود برند، و در حرکت کردن به جانب تو کامیاب شوند و از حضرتت بهرهای افزون دریافت کنند. به همین خاطر، تو خود ــ که نامت مبارک است و بس والایی ــ فرمودی: «هر کس که یک کار نیک کند، ده برابر آن پاداش دارد و هر کس یک کار بد کند، جز به مانند کارش عقوبت نبیند.»
و نیز فرمودی: «مثل آنان که اموالشان را در راه خدا انفاق میکنند» مانند (خداوندا، تو از خالصترین آن وظایف و برگزیدهترین آن فرایض، ماه رمضان را قرار دادی که آن را از میان سایر ماهها برگزیدی و از میان همه زمانها و عصرها اختیار کردی و بر تمام اوقات سال ترجیح دادی؛ زیرا در آن قرآن و نور نازل کردی) دانهای است که هفت خوشه رویانده، در هر خوشه صد دانه باشد و کیست که به خداوند قرض الحسنه دهد تا خدا آن را چندین برابر سازد؟ و امثال و نظایر این وعدهها که در قرآن درباره چند برابر کردن کارهای نیک فرو فرستادهای.
و تویی آن خداوندی که با گفتار از غیب خود و به سبب ترغیبت که در برگیرنده سود ایشان است، آنان را به چیزی راهنمایی فرمودی که اگر از آنان میپوشاندی دیدگانشان درک نمیکرد، و گوشهاشان فرا نمیگرفت و فکرشان به آن نمیرسید؛ چرا که فرمودی: «مرا یاد کنید تا شما را یاد کنم و مرا سپاس آورید و کفران نورزید.»
و فرمودی: «هرآینه اگر شکر آرید، شما را افزونی دهم و اگر ناسپاسی کنید، همانا عذاب من شدید است» و فرمودی: «مرا بخوانید تا شما را اجابت کنم، آنان که از عبادت من (دعا کردن) تکبّر ورزند، به زودی خوار و ذلیل، وارد جهنم میشوند.«
پس نیایش و دعا را عبادت و ترکش را کبر و خودخواهی نامیدی و بر ترک دعا به دخول دوزخ با ذلت و خواری تهدید فرمودی.
بدین سبب بندگان واقعی به نعمتت تو را یاد کردند و به بخششت شکر آوردند، و به فرمانت به دعا برخاستند و به خاطر گرفتن عطای افزونت، صدقه دادند و تنها راه آزادی آنان از خشم تو و دستیابی به رضای حضرتت در آن بود.
و اگر مخلوقی مخلوق دیگر را از سوی خود به مثل آنکه حضرت تو بندگانت را از سوی خود راهنمایی کردی، هدایت میکرد، موصوف به احسان و موصوف به امتنان و بخشش بود و به هر زبانی مورد ستایش قرار میگرفت.
پس سپاس تو راست تا آنجا که در سپاس تو راهی وجود داشته باشد و تا آنجا که برای سپاس کلمهای که تو به آن ستوده شوی و معنایی که به سپاس منصرف گردد، باقی باشد. ای کسی که با احسان و فضلت بندگان را به سپاس فراخواندهای و آنان را غرق عطا و بخشش خود کردهای.
چه آشکار و پراکنده است نعمت تو در ما! و چه فراوان است عطایت برما! و چه مخصوص است نیکی تو به ما!
ما را به دین برگزیدهات راه نمودی، و به آیین پسندیدهات رهنمون شدی و سالک راهی فرمودی که آن را هموار کردی و ما را به راه تقرب به پیشگاهت و وصول به کرامتت بینایی دادی.
خداوندا تو از خالصترین آن وظایف و برگزیدهترین آن فرایض، ماه رمضان را قرار دادی که آن را از میان سایر ماهها برگزیدی و از میان همه زمانها و عصرها اختیار کردی و بر تمام اوقات سال ترجیح دادی؛ زیرا در آن قرآن و نور نازل نمودی و ایمان را در این ماه چند برابر ساختی و روزه گرفتن را در آن واجب فرمودی و به شبزندهداری در آن ترغیب کردی و شب قدر را، که از هزار شب با ارزشتر است، در آن بزرگ داشتی.
پس ما را محض این ماه، بر سایر امم برتری دادی و در پرتو فضل آن، ما را از میان همه ملتها برگزیدی. پس به فرمانت روزش را روزه گرفتیم و در شبش به کمک تو به عبادت برخاستیم و به وسیله روزه و نمازش، طالب رحمتی که برای ما مهیا فرمودی شدیم و آن را وسیله رسیدن به ثواب تو قرار دادیم و تو بر آنچه بندگانت بدان رغبت دارند، قادری، و آنچه را از احسانت خواسته شود، بخشندهای و به آن که جهت رسیدن به قرب تو بکوشد، نزدیکی.
و همانا این ماه در نزد ما ستوده زیست و با ما همنشینی پسندیده بود و برترین منفعت جهانیان را برای ما به ارمغان آورد. پس به هنگام پایان گرفتن وقت و سر آمدن مدت و کامل شدن روزهایش، از ما جدا شد.
اینک؛ «اینک آن را وداع میگوییم؛ وداع کسی که هجرانش بر ما غمانگیز است و روی گرداندنش ما را به اندوه و وحشت دچار کرده و بر عهده ما پیمان ناگسستنی و حرمت در خور توجه، و حق لازم دارد.»
