امروز : 27 تیر 1403
  • 1397/06/12 - 09:45
  • 8
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
  • /ZFAA

نکات بهداشتی که در بازگشت حجاج باید رعایت کرد

کارشناس مبارزه با بیماری های واگیر شبکه بر لزوم رعایت نکات بهداشتی در مواجهه با حجاج بازگشته از عربستان به منظور پیشگیری از انتقال بیماری‌های واگیردار تاکید کرد.




کارشناس مبارزه با بیماری های واگیر شبکه بر لزوم رعایت نکات بهداشتی در مواجهه با حجاج بازگشته از عربستان به منظور پیشگیری از انتقال بیماری‌های واگیردار تاکید کرد.



به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان آران و بیدگل، کارشناس مبارزه با بیماری های شبکه گفت: با وجود انجام اقدامات پیشگیرانه توسط حجاج برای عدم ابتلا به بیماری های تنفسی نظیر آنفلوانزا و تزریق واکسن پیش از سفر به سرزمین وحی ، باز هم احتمال ابتلای آنها به این بیماریها وجود دارد؛ بیماریهایی که با سرفه ، عطسه ، روبوسی یا حتی یک دست‌دادن ساده قابل انتقال است.



زینب رحیمی ضمن اشاره به بعضی از این بیماری های تنفسی افزود:  آنفلوانزا بیماری ویروسی حاد دستگاه تنفسی است که با تب، سردرد، درد عضلانی، تعریق، آبریزش بینی، گلودرد و سرفه خود را نشان می دهد . سرفه ها اغلب شدید و برای مدتی ادامه می یابد ولی سایر نشانه های بیماری بعد از 2 تا 7روز خود به خود بهبود پیدا می کنند.



وی اذعان داشت: کورونا ویروس(مرس) ویروس جدیدی است که در چند سال اخیر در عربستان، امارات و کشورهای عربی سواحل جنوبی خلیج فارس گزارش شده و توسط برخی مسافرین به بعضی کشورها گسترش یافت. علائم این بیماری شامل تب بالای 38 درجه سانتی گراد ، سرفه ، گلو درد و تنگی نفس شدید بوده و راه انتقال آن از طریق ترشحات فرد آلوده و تماس نزدیک با فرد مبتلا می باشد.



ایشان در ادامه راه های پیشگیری از این بیماریها را به شرح ذیل عنوان کرد:



1- از روبوسی و دست دادن با افراد دارای بیماری تنفسی خودداری کنید.

2- موازین بهداشت فردی شامل شستشوی صحیح ومکرر دستها را رعایت کنید.

3- آداب تنفسی هنگام سرفه و عطسه یعنی پوشاندن دهان و بینی با دستمال را رعایت کنید.

4- فاصله حداقل یک متر با فرد دارای علائم را رعایت کنید.

 



وی در پایان گفت: در صورت بروز علائم تنفسی یا اسهال از اغاز سفر تا 14 روز پس از بازگشت از حج یا کشورهای عربی حتماً به نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی یا پزشک معالج خود مراجعه کنید.



                                                                           



                                                                              روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان آران و بیدگل

 




  • گروه خبری : اخبار شبکه
  • کد خبر : 105147
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم