امروز : 27 تیر 1403
  • 1397/07/26 - 10:29
  • 42
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
  • /ZuBA

همزمان با هفته ملی سلامت بانوان

کلاس آموزشی برای بانوان تحت پوشش خانه بهداشت روستای یزدلان از توابع شهر ابوزیدآباد برگزار گردید.




کلاس آموزشی برای بانوان تحت پوشش خانه بهداشت روستای یزدلان از توابع شهر ابوزیدآباد برگزار گردید.





به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان آران و بیدگل، کارشناس مامایی مرکز سلامت جامع ابوزید آباد در این کلاس آموزشی در زمینه مراقبت های اولیه در زنان سخنانی را بیان کرد.





فهیمه اکبرزاده در ادامه گفت: سالهاست که شعار پیشگیری بهتر از درمان است در جهان مورد توجه ویژه قرار گرفته است و روز به روز هم اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در زمینه مراقبت‌های پیشگیرانه در مورد بیماری‌های زنان موفقیت‌های شایان توجهی در سال‌های اخیر به دست آمده است.





وی با بیان این مطلب که زنان محور خانواده هستند افزود: زنان علاوه بر نقش های مهم در خانواده، الگوی اصلی آموزش و ترویج شیوه زندگی سالم به نسل بعدی می باشند، بنابراین پیشرفت هر جامعه در گرو سلامت خانواده‌ها و سلامت خانواده‌ها وابسته به سلامت زنان آن جامعه است.





 کارشناس مامایی مرکز سلامت جامع ابوزیدآباد در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت نقش زنان و دختران در جامعه، منظور از سلامت زنان دستیابی به سطح مطلوبی از سلامت جسمی، روانی و اجتماعی و معنوی است که رسیدن به این سطح خود نیازمند آگاهی، دریافت مراقبتها و خدمات بهداشتی، درمانی با کیفیت و متناسب با دوره های مختلف زندگی آنان است و اگر بیماری در زنان زودهنگام تشخیص داده شود از بار بیماری ها به صورت قابل ملاحظه ای کاسته خواهد شد.





وی با بیان اینکه کم تحرکی و کمی فعالیت فیزیکی در زنان و دختران ایرانی بسیار شایع است، اظهار داشت: امسال پویش ملی سلامت زنان، بر افزایش فعالیت فیزیکی و کاهش مشکلات ناشی از کم تحرکی بعنوان یکی از مهمترین عوامل خطر بیماری های غیرواگیر در کشور تمرکز دارد.





اکبر زاده ادامه داد: این مراقبت‌ها شامل یک معاینه کامل ( شامل گرفتن قد و وزن و فشار خون و...) همین‌طور معاینه پستان‌ها و در صورت نیاز معاینه لگنی می‌شود. در سنین بالاتر مراقبت‌های پیشگیرانه ابعاد تازه‌ای به خود می‌گیرد و شامل انجام پاپ اسمیر سالانه پس از 30 سالگی که باید سالانه در تمامی زنان انجام شود و چنانچه تا ۳۰ سالگی بدون هیچ مشکلی تکرار شده باشد بعد از آن می‌تواند هر ۲ یا ۳ سال یک بار تکرار شود.





 وی افزود :معاینات سالانه پستان هم از معایناتی است که از 20 سالگی به بعد در تمامی زنان باید انجام گیرد تا با‌ تشخیص زودتر سرطان پستان، راه‌های درمان ساده‌تر و موفق‌تر استفاده شود و از ۴۰ سالگی به بعد، ماموگرافی نیز به معاینات سالانه اضافه می‌شود.





این کارشناس در سخنان پایانی خود به اهمیت واکسیناسیون اشاره کرد و افزود: واکسن‌های متعددی برای هر گروه سنی وجود دارد که باید در این مراقبت‌های سالانه به آنها توجه کرد؛ مثلا واکسیناسیون علیه سرخجه و آبله مرغان در کسانی که تمایل به بارداری دارند از آن دسته است.





در ادامه بهورز خانه بهداشت روستای یزدلان به موضوع خودمراقبتی در زنان اشاره کرد و افزود : خودمراقبتی یعنی اقدامات و فعالیت های آگاهانه ، آموخته شده و هدفداری که فرد به منظور حفظ حیات و تامین ، حفظ و ارتقای سلامت خود و خانواده اش انجام می دهد.





معصومه جوادی گفت: خودمراقبتی قسمتی از زندگی روزانه مردم و شامل مراقبتی است که به فرزندان، خانواده، دوستان، همسایگان و اجتماعات محلی نیز گسترش می یابد و در واقع خودمراقبتی شامل اعمالی است که مردم انجام می دهند تا تندرست بمانند، از سلامت جسمی خود نگه داری کنند، نیازهای اجتماعی و روانی خود را برآورده سازند، از بیماری ها یا حوادث پیشگیری کنند، ناخوشی ها و وضعیت های مزمن را بهبود بخشند و نیز از سلامت خود بعد از بیماری حاد و یا ترخیص از بیمارستان حفاظت کنند.





وی افزود:خودمراقبتی باعث کاهش مراجعات پزشکی و جلب مشارکت افراد در برنامه ریزی و تصمیم گیری برای اقدامات سامتی خود می شود. گاهی اوقات از مفهوم خودمراقبتی برداشت غلطی صورت می گیرد و با خود درمانی اشتباه می شود.





بهورز خانه بهداشت روستای یزدلان دربخش پایانی سخنان خود به موضوع خود درمانی در افراد اشاره کرد و اظهار داشت: خود درمانی به مفهوم اقدام به درمان بدون داشتن اطلاعات کافی در زمینه علائم و بیماری ها یا تصمیم گیری های خود سرانه و غیر استاندارد درمانی است .از جمله رفتارهای خودسرانه ای که با استانداردهای خودمراقبتی تطبیق ندارد استفاده نابجا از دارو است که نه تنها موجب درمان بیماری نمی شود بلکه باعث ایجاد عوارض دارویی در طولانی مدت نیز می گردد.





گفتنی است هفته ملی سلامت زنان هرسال در هفته پایانی مهرماه برگزار می شود که شعار امسال این هفته حرکت برای سلامت زنان می باشد.





                                                                            روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان آران و بیدگل






     آموزش بانوان روستای یزدلان          آموزش بانوان روستای یزدلان

 



  • گروه خبری : اخبار شبکه
  • کد خبر : 105194
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم