امروز : 26 تیر 1403
  • 1402/12/13 - 10:27
  • 30
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
  • /ZaVR

برنامه های غربالگری موثرترین راه برای شناسایی زودهنگام ابتلا به آسیب های شنوایی در میان نوزادان است.

معاون بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت شهرستان آران و بیدگل، بمناسبت روز جهانی شنوایی بر اهمیت توجه به سلامت گوش و شنوایی تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان آران و بیدگل، رئیس مرکز بهداشت شهرستان با اشاره به نامگذاری ۱۳ اسفند به نام روز جهانی شنوایی از طرف سازمان جهانی بهداشت گفت: شعار امسال روز جهانی شنوایی تحت عنوان "تغییر نگرش: بیایید مراقبت از گوش و شنوایی را به واقعیت تبدیل کنیم!" اعلام شده است. 

دکتر محسن قمصری اذعان داشت: نقص شنوایی نوعی معلولیت پنهان و یکی از شایعترین ناهنجاریهای بدو تولد محسوب شده و در جوامع مختلف به دلایلی نظیر فقدان نمود ظاهری آن در کودک، نا آشنا بودن خانواده ها با علایم اولیه آن، عدم اطلاع از خدمات موجود و دانش ناکافی متخصصین دربارۀ میزان شیوع و عوارض بسیار جدی آن که با تأخیر زیاد شناسایی می گردد، باعث بروز اثرات منفی جدی بر روند رشد گفتار، زبان و شناخت کودک خواهد شد.

وی ضمن تاکید بر غربالگری به عنوان موثرترین راه برای شناسایی زود هنگام ابتلا به آسیب های شنوایی در میان نوزادان، افزود: مطالعات مختلف نشان داده اند نوزادانی که آسیب شنوایی آنها قبل از 6 ماهگی تشخیص داده شود، دارای توانمندی های به مراتب بالاتر نسبت به کودکانی هستند که آسیب شنوایی آنها دیرتر تشخیص داده شود.

ایشان تصریح کرد: شیوع بالای کم شنوایی نوزادان و کودکان و امکان تشخیص به موقع و درمان آن، موید اهمیت برنامه ملی غربالگری شنوایی می باشد و مداخله درمانی زودهنگام به کودکان امکان توسعۀ مهارتهای زبانی و شناختی را می دهد. 

معاون بهداشتی شبکه با اشاره به اینکه زمان طلایی برای انجام تست غربالگری به هنگام تا یک ماهگی، تست تشخیصی به هنگام تا 3 ماهگی و مداخله به هنگام تا 6 ماهگی است، گفت: خوشبختانه بیش از 50 درصد از انواع کم شنوایی و ناشنوایی بزرگسالان و 60 درصد از انواع کم شنوایی و ناشنوایی کودکان با اجرای برنامه های پیشگیری و مراقبتی در نظام سلامت قابل پیشگیری هستند و ایمن سازی کودکان، غربالگری شنوایی نوزادان و کودکان و تشخیص و درمان زود هنگام کم شنوایی، درمان افراد مبتلا به عفونت مزمن گوش، ترویج زایمان طبیعی، کنترل مواجهه با صداهای بلند در محیط های شغلی و تفریحی و افزایش آگاهی در مورد شیوه مراقبت از گوش، از جمله موارد کاهش کم شنوایی و ناشنوایی می باشد.

  • گروه خبری : بیماری های غیر واگیر,اخبار شبکه,اخبار روابط عمومی
  • کد خبر : 128488
کلمات کلیدی
مدیر سایت
خبرنگار

مدیر سایت

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید