امروز : 27 تیر 1403
  • 1397/09/03 - 12:19
  • 34
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
  • /Z9CA

برگزاری کارگاه آموزشی سرطان

کارگاه آموزشی پیشگیری از سرطان در آستان مقدس حضرت محمد هلال ابن علی ( ع ) برگزار شد.




کارگاه آموزشی پیشگیری از سرطان در آستان مقدس حضرت محمد هلال ابن علی ( ع ) برگزار شد.





به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان آران و بیدگل کارگاه آموزشی با موضوع پیشگیری از سرطان برای خادمین زن آستان مقدس امامزاده هلال ابین علی علیه السلام برگزار گردید.





کارشناس واحد مبارزه با بیماری های شبکه بهداشت و درمان در این کارگاه آموزشی گفت: غربالگری سرطان نوعی آزمایش به منظور جستجوی سرطان پیش از ظهور علائم بیماری در فرد است. غربالگری به تشخیص و شناسایی زودهنگام سرطان کمک می‌کند.





محمد بلندی افزود: غربالگری سرطان عبارت است از مجموعه‌ای از تست‌های پزشکی که اگر پاسخ تست غربالگری منفی بود، خیال فرد آزمایش دهنده آسوده می‌گردد، اما اگر پاسخ مثبت بود دال بر وجود سرطان نیست، بلکه فرد را ملزم به انجام آزمایش‌های تکمیلی و پیگیری می‌نماید.





این کارشناس تصریح کرد: چنانچه در آزمایش‌های تکمیلی نیز وجود سرطان تأیید شد به دلیل تشخیص زودهنگام از طریق غربالگری جای هیچ‌گونه نگرانی برای فرد نیست چرا که اساساً هدف اصلی انجام غربالگری این است که سرطان را در مراحل اولیه یعنی زمانی که هیچ علائم و نشانه‌ای ندارد، شناسایی کند که به دنبال این تشخیص به هنگام، پروسه درمان کوتاه‌تر و در دسترس تر و نتیجه‌بخش‌تر خواهد بود و به دنبال آن میزان بقا افزایش می‌یابد.





وی با بیان اینکه غربالگری تا میزانی اهمیت دارد که سازمان بهداشت جهانی آن را یکی از مهم‌ترین سلاح‌های مبارزه با سرطان معرفی کرده است گفت: نکته بسیار حائز اهمیت این است که هنگامی‌که دکتر پیشنهاد غربالگری می‌دهد، به این معنا نیست فرد مبتلا به سرطان می‌باشد بلکه تست غربالگری زمانی انجام می‌شود که فرد هیچ علامت یا نشانه‌ای از سرطان ندارد و صرفاً هدفی جز پیشگیری نخواهد داشت.





این کارشناس در پایان گفت: غربالگری دو هدف اصلی و مهم را دنبال می‌کند که یکی از آنها کاهش یا حذف مرگ بر اثر سرطان در سرطان‌هایی که تا نود درصد قابل‌درمان هستند و دومین هدف کاهش تعداد افرادی که سرطان در آن‌ها، توسعه‌یافته و به مرحله پیش‌رونده می‌رسد.





در ادامه کارشناس برنامه میانسالان نیز در مورد سرطان سینه و نحوه خود آزمایی صحیح برای پیشگیری از سرطان و شناخت علائم و روش های تشخیص سرطان برست مطالبی را بیان کرد.





در پایان این جلسه آموزشی به سوالات شرکت کنندگان در این زمینه پاسخ داده شد.





                                                                                 روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان آران و بیدگل

 




  • گروه خبری : اخبار شبکه
  • کد خبر : 105231
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم