امروز : 26 تیر 1403
  • 1403/02/26 - 13:33
  • 56
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
  • /ZcbR

جوانی جمعیت، عامل پویایی جامعه

به مناسبت گرامیداشت هفته ملی جمعیت با شعار «سهم من در جوانی ایران»، معاون بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت شهرستان اعلام کرد: جوانی جمعیت عامل پویایی جامعه است و جوانان، سرمایه‌های اصلی هر کشوری هستند.

به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان آران و بیدگل، دکتر محسن قمصری با اشاره به موضوع جوانی جمعیت، اعلام کرد: در حال حاضر با دو پدیده جمعیتی مواجه هستیم. یک پدیده مثبت با عنوان پنجره طلایی جمعیت و یک پدیده منفی که کاهش نرخ باروری و زاد و ولد در کشور می باشد.

وی اذعان داشت: به منظور استفاده از پتانسیل مثبت پنجره جمعیتی که باعث رشد و توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و پویایی جمعیت می شود، باید از فرصت ۷-۵ ساله پیش رو حداکثر استفاده را کرد.

ایشان با بیان این که در حال حاضر نرخ باروری عمومی کشور نزدیک به 1.5 می باشد، تصریح کرد: این شرایط نشان می دهد که اگر اقدامات مناسب صورت نگیرد، ظرف ربع قرن آینده، به ازای هر 3 نفر ایرانی، یک نفر سالمند بالای 60 سال خواهیم داشت و دچار بحران پیری جمعیت خواهیم شد.

دکتر قمصری با بیان این که علل ایجاد کننده نرخ پایین باروری کشور شامل بالا رفتن سن ازدواج، کاهش تمایل به فرزندآوری در زوجین بویژه جوانان، وجود 15 - 10 درصد شیوع ناباروری و ... می باشد، افزود: با استفاده از فرصت پنجره طلایی جمعیت، بایستی به توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور، بهای ویژه داده شود و در خصوص کاهش نرخ موالید و باروری اقدامات ضروری صورت پذیرد.

وی بیان کرد: با توجه به این امر، قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در آبان 1400 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و به دولت و سازمان های اجرایی کشور ابلاغ گردید. 

دکتر قمصری افزود: امسال هفته ملی جمعیت از ۲۴ الی ۳۰ اردیبهشت ماه با شعار «نقش من در جوانی ایران» و با هدف تاکید و اقدام موثر در ترویج ازدواج بهنگام، آسان و پایدار، ترویج زایمان طبیعی و ایمن، راهکار‌ های مقابله با ناباروری و سقط جنین، درمان زوج‌ های ناباور با خدمات دولتی، تحکیم بنیان خانواده، اجرای منشور کرامت مادری و تقویت هویت مادری و… برگزار می‌شود.

  • گروه خبری : جوانی جمعیت,اخبار شبکه,اخبار روابط عمومی
  • کد خبر : 129573
مدیر سایت
خبرنگار

مدیر سایت

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید