امروز : 27 تیر 1403
  • 1397/08/19 - 13:33
  • 33
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
  • /ZQBA

در راستای ارتقاء آگاهی و آموزش والدین در مدارس

کلاس آموزشی بهداشت دهان و دندان برای والدین دانش آموزان دبیرستان شهید استادی روستای محمد آباد بخش مرکزی برگزار گردید.





کلاس آموزشی بهداشت دهان و دندان برای والدین دانش اموزآن دبیرستان شهید استادی روستای محمد آباد بخش مرکزی برگزار گردید.





به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان آران و بیدگل، دندانپزشک مرکز سلامت جامع سفید شهر در ابتدا گفت: :اولین قدم برای سلامت، پیشگیری از بروز بیماری و درمان آن در مراحل اولیه می‌باشد. هر فردی در طول زندگی خود دو سری دندان دارد: دندان های شیری و دائمی .دندان های شیری از سن 6 ماهگی تا 3 سالگی در دهان رویش می‌یابند. از سن 6 تا 12 سالگی به مرور این دندان ها می‌افتند و بجای آنها دندان های دائمی رویش می‌یابند و تا پایان عمر در دهان باقی می‌مانند.



دکتر مهرناز قریب دوست گفت: دندان های شیری نقش اساسی در جویدن، تغذیه و سلامت عمومی وحفظ زیبایی، تلفظ صحیح کلمات و کمک به سلامت روحی و روانی کودک دارند.





وی افزود: حفظ فضای لازم جهت رویش دندان های دائمی و در نهایت جلوگیری از به هم‌ریختگی دندان ها و کاهش نیاز به درمان های ارتودنسی یکی از دلایل مهم کج بودن دندان های دائمی، از دست رفتن زود هنگام دندان های شیری است.





دکتر قریب دوست به عوامل پوسیدگی در دندان اشاره کرد و افزود: عدم رعایت بهداشت دهان و دندان وعدم استفاده از مسواک و نخ دندان در زمان مناسب منجر به تشکیل لایه میکروبی می‌شود.





این دندانپزشک یکی دیگر از عوامل پوسیدگی دندان را مصرف نامناسب مواد قندی دانست و افزود:  استفاده از مواد قندی چسبنده‌ (مانند شکلاتها، تافی‌ها، آدامس‌ها و … ) به علت خاصیت چسبندگی به دندانها مدت زیادی در دهان می‌مانند و بالا بودن میزان مصرف مواد قندی و بالا بودن تعداد دفعات مصرف مواد قندی (بویژه در بین وعده‌های اصلی غذا) باعث پوسیدگی زودهنگام دندان می شود.





وی در ادامه خاطر نشان کرد: این نکته بسیار حائز اهمیت است و باید بسیار بر آن تاکید کرد که مواد قندی در طول روز در یک وعده مصرف شوند و از تدریجی خوردن آن در طول روز خودداری گردد.





دندانپزشک مرکز سلامت جامع جواد الائمه(ع) به تغذیه صحیح در این زمینه اشاره کرد و ادامه داد: استفاده از مواد قندی مورد نیاز بدن همراه وعده‌های اصلی غذایی و مصرف شیر لبنیات و مواد غذایی حاوی فلوراید مانند ماهی و چای و استفاده از میوه و سبزیجات تازه در بین وعده‌های غذایی مانند هویج و کاهو بسیار حائز اهمیت می باشد.





وی در پایان اظهار کرد: مراجعه به دندانپزشک حداقل هر 6 ماه یکبار ضروری است،‌ هرچند هیچ نشانه‌ای از مشکلات دندانی و لثه‌ای وجود نداشته باشد. تشخیص زودهنگام پوسیدگی با استفاده از نور کافی و رادیوگرافی در مطب دندانپزشکی و درمان به موقع پوسیدگی ها خود عامل پیشگیری مؤثری است و مانع از مشکلات شدید بعدی خواهد گردید.



                                                                                  روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان آران و بیدگل






     کلاس بهداشت دهان و دندان          کلاس بهداشت دهان و دندان

 




  • گروه خبری : اخبار شبکه
  • کد خبر : 105213
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم