امروز : 27 تیر 1403
  • 1398/02/10 - 12:37
  • 21
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
  • /ZwjA

در پنجمین روز از هفته سلامت

کلاس آموزشی بیماری های قلبی و عروقی در دوران سالمندی برای سالمندان تحت پوشش پایگاه سلامت فاطمیه برگزار گردید.




جلسه آموزشی بیماری های قلبی و عروقی در دوران سالمندی برای سالمندان تحت پوشش پایگاه سلامت فاطمیه برگزار گردید.





به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان آران و بیدگل، به نقل از کارشناس مسئول واحد سلامت جمعیت و خانواده این کلاس آموزشی در راستای روز شمار هفته سلامت با عنوان جمعیت و سلامت خانواده با حضور تعدادی از سالمندان مرد و زن شهرستان در سالن آموزش پایگاه سلامت فاطمیه برگزار گردید.





بنابر این گزارش، خانم حکیم زاده کارشناس ارشد پرستاری سالمندی در زمینه خود مراقبتی و نقش آن در پیشگیری و کنترل بیماری های قلبی و عروقی در دوران سالمندی مطالبی را بیان کرد.





وی افزود: امروزه جمعیت سالمندان در سراسر دنیا رو به افزایش است. افزایش جمعیت سالمندان، یک پدیده جهانی است. با افزایش سن سالمندی، تغییراتی در ابعاد مختلف سلامتی از جمله ضعف جسمی و روانی و انواع بیماری ها به وجود خواهند آمد و این تغییرات سالمند را مستعد آسیب و کاهش کیفیت زندگی می کند. لذا سالمندان نیازمند توجه، رعایت وهمچنین برخورداری از الگوی مراقبتی ویژه می باشند. اصلاح الگوی زندگی و توجه به کیفیت آن تا حد بسیار زیادی می‌تواند باعث افزایش کارآیی و استقلال سالمندان شود و آنها را در کنترل عوارض مستعد سالمندی و درمان های آن کمک نماید.





 حکیم زاده تصریح کرد: با آموزش سالمندان و ارتقاء خود مراقبتی آنها، تغییر در شیوه زندگی و گرایش به زندگی سالم، تغذیه مناسب، استفاده از مکمل های غذایی، ورزش منظم، کنترل وزن، کاهش استرس، خودداری از خوددرمانی امکان پذیر خواهد بود.





وی با تاکید بر خود مراقبتی در دوران سالمندی افزود: خودمراقبتی، اقدامات و فعالیت های آگاهانه، آموخته شده و هدفداری است که توسط فرد به منظور حفظ حیات و تامین و ارتقای سلامت خود و خانواده اش انجام می گیرد. با اجرای برنامه خودمراقبتی می توان توانایی عملکرد افراد سالمند را حفظ و بهبود بخشید.





وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: فعالیت های روزانه زندگی مانند ورزش، تغذیه و استراحت اغلب به عنوان متغیرهای خودمراقبتی مورد استفاده قرار می گیرند. مطالعات بسیاری از کشورهای مختلف نشان می‌دهد که خودمراقبتی، مهمترین شکل مراقبت اولیه هم در کشورهای پیشرفته و هم در کشورهای در حال پیشرفت است. مداخلاتی که به منظور بالا بردن اطلاعات خودمراقبتی صورت می گیرد باعث تغییرات مثبتی در نگرش و باورها، بهبود اطلاعات بهداشتی و عملکرد افراد سالمند می‌گردد.





این کارشناس در پایان گفت: با خود مراقبتی حتی در دوران سالمندی می توان به سلامتی و طول عمر بیشتری دست یافت و از ابتلا به انواع بیماری های روحی و جسمی پیشگیری کرد. داشتن یک برنامه جامع خودمراقبتی به سالمند کمک می‌کند گام‌های کوچکی برای کاهش استرس و بهبود کیفیت زندگی خود بردارد. با خود مراقبتی، هر فردی به صورت ارادی و فعالانه، زمانی را برای خود در نظر می‌گیرد تا کارهایی را انجام دهد که موجب حفظ و تقویت سلامتی و انرژی اش شود. خود مراقبتی،‌ اعتماد به نفس و عزت نفس سالمند را افزایش داده و بر شور و شوق زندگی و انگیزه موفقیت اش می‌افزاید.





                                                                               روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان آران و بیدگل






     آموزش سالمندان در مورد دیابت          آموزش سالمندان در مورد دیابت



  • گروه خبری : اخبار شبکه
  • کد خبر : 105367
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم