امروز : 28 تیر 1403
  • 1397/05/18 - 09:49
  • 23
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
  • /ZgAA

مرحله سوم جونده کشی در منطقه ابوزیداباد

مرحله سوم جونده کشی در منطقه ابوزیدآباد و بخش کویرات انجام شد.




مرحله سوم جونده کشی در منطقه ابوزیدآباد و بخش کویرات انجام شد.





به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان آران و بیدگل، به منظور کاهش بیماری سالک در منطقه ابوزیدآباد به همت واحد مبارزه با بیماری های مرکز سلامت جامع ابوزید آباد و همچنین شبکه بهداشت و درمان مرحله سوم جونده کشی در این منطقه انجام شد.





بهورز خانه بهداشت روستای حسین آباد ضمن اعلام این خبر گفت: بیماری سالک از مهم‌ترین بیماری‌های پوستی قابل انتقال از حیوان به انسان است که از طریق نیش پشه خاکی آلوده به انگل هنگام تغذیه و خونخواری به انسان انتقال می‌یابد.





شهسواری گفت : ناقل سالک، پشه‌ ریزی به نام پشه خاکی می باشد که به صورت جهشی پرواز می‌کند، پشه خاکی در تمام طول سال فعال بوده ولی بیشترین فعالیت آن از اردیبهشت تا شهریور ماه و محل زندگی آن در طول روز پناهگاه های گرم، تاریک و مرطوب و نقاط کم نور مانند شکاف و درز دیوارها، زیر درختان، کودهای حیوان و لانه پرندگان بوده و معمولاً در مناطق و خاکهای مرطوب تخم ریزی می‌کند.





وی افزود: مخزن بیماری سالک انواع سگ سانان و بعضی از جوندگان وحشی است که سگ و موش صحرایی از مهمترین مخازن به شمار می‌روند.





به گفته وی مبارزه با جوندگان از جمله موش‌های صحرایی، اتلاف و معدوم کردن سگهای ولگرد، جمع آوری و دفن بهداشتی زباله و کودهای حیوانی، نصب توری‌های دانه‌ریز بر روی در و پنجره‌ها، استفاده از پشه بند و پماد دافع حشرات در مناطق آلوده ، تخریب و تسطیح اماکن مخروبه و قدیمی از راههای پیشگیری از سالک است.





به گفته وی این مرحله از جونده کشی تا شعاع هفتصد متری از آخرین خانه درمناطق مسکونی انجام شده است.





                                                                           روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان آران و بیدگل






     جونده کشی          جونده کشی

 



  • گروه خبری : اخبار شبکه
  • کد خبر : 105124
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم