امروز : 28 تیر 1403
  • 1397/05/06 - 07:46
  • 19
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
  • /Z2AA

میلیونها بیمار ناشناخته را پیدا کن

روز ۲۸ جولای برابر با ۶ مرداد ماه، به دلیل اهمیت بیماری هپاتیت به نام روز جهانی هپاتیت نامگذاری شده است.




روز ۲۸ جولای برابر با ۶ مرداد ماه، به دلیل اهمیت بیماری هپاتیت به نام روز جهانی هپاتیت نامگذاری شده است.



هر ساله در این روز به منظور آگاه سازی آحاد جامعه از اهمیت بیماری هپاتیت نحوه بروز و شیوع آن ، آمار و ارقام هپاتیت های ویروسی، راههای انتقال و نحوه مقابله و پیشگیری از آن برنامه های متنوعی در سطح جهان برگزار می گردد. شعار امسال روز جهانی هپاتیت « میلیون ها بیمار ناشناخته را پیدا کن » می باشد.



هپاتیت های ویروسی یکی از عمده ترین مشکلات سلامت عمومی در جهان امروز محسوب می شوند. هرسال میلیون ها نفر به این بیماری مبتلا شده و جمعی از آنها نیز مبتلا به انواع حاد یا عوارض ناشی از بیماری و حتی مرگ می شوند. این بیماریها به دلیل هزینه هایی که ایجاد می کنند بار سنگینی بردوش نظام های سلامت تحمیل می کنند.



در سال های اخیر سازمان جهانی بهداشت و به تبع آن کشورهای جهان توجه بیشتری به این دو بیماری معطوف داشته اند هدف سازمان جهانی بهداشت عمدتاً تشویق دولت ها به تقویت تلاش ها برای مبارزه برعلیه هپاتیت های ویروسی یا عفونت کبدی که در سراسر جهان تعداد قابل توجهی از انسان ها را درکام مرگ می کشاند می باشد.



استراتژی های کنترل هپاتیت B در ایران شامل غربال گری گروه های هدف کنترل بیماری شامل اهداء کنندگان خون و اعضاء، کارکنان بهداشتی درمانی، بیماران تحت دیالیز، خانم های باردار، نوزادان متولد شده از مادر HBsAg مثبت، افراد دارای شغل پرخطر از نظر هپاتیت مانند آرایشگری، افراد دارای علائم بیماری هپاتیت، بستگان درجه اول مبتلایان به هپاتیت B، مصرف کنندگان مواد مخدر تزریقی، بیماران مبتلا به STI و افراد دارای تماس جنسی نامطمئن و با شرکای جنسی متعدد و …. می باشد.



هپاتیت C هرچند درکشور کمتر از هپاتیت B دیده می شوند اما به دلیل ویژگی های خاص خود وتفاوت های اپیدمیولوژیکی که با هپاتیت B دارند از یک سو و از سوی دیگر به دلیل اینکه واکسنی هم برای پیشگیری از آن وجود ندارد باید بطور ویژه مورد ملاحظه قرارگیرند.



هپاتیت B وC همانند دیگر بیماری های مزمن دریک دوره طولانی بیماران را گرفتار ساخته و نیاز به مراقبت های بهداشتی درمانی پیوسته و زنجیره ای دارد. لذا ماهیت بیماری ایجاب می نماید که اغلب بیماران دریک دوره طولانی تحت مراقبت و درمان قرارگیرند. گرانی خدمات وآزمایشات تخصصی ، ناآگاهی مردم و مبتلایان نسبت به علایم و عوارض بیماری و شیوه های انتقال آن و فقدان رویه واحد و مراکز معین برای مراجعه و دریافت خدمات ، هپاتیت B وC را در ردیف یکی از معضلات بهداشتی درمانی اولویت دار درکشور نموده است.



برنامه حذف هپاتیت C در ایران تا سال ۱۴۱۰ به واسطه بهره گیری از داروهای موثر و کارآمد در دستور کار نظام سلامت قرار گرفته است. از طرف دیگر با برنامه های جامع، واکسیناسیون هپاتیت B در نوزادان و گروه های پر خطر، شیوع هپاتیت B در کشور رو به کاهش است و کنترل آن جزء اهداف عالی نظام سلامت می باشد.



فرا رسیدن روز جهانی هپاتیت (۶ مرداد ماه) فرصتی مغتنم و کم نظیر در راستای افزایش حداکثری آگاهی عموم جامعه نسبت به راه های انتقال، پیشگیری و درمان هپاتیت های ویروسی است.

 




  • گروه خبری : اخبار شبکه
  • کد خبر : 105110
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم