امروز : 24 مرداد 1403
  • 1403/05/23 - 07:14
  • 30
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
  • /ZMTS

کارگاه مدیریت استرس ویژه کارمندان اداره بهزیستی شهرستان برگزار شد.

کارگاه آموزشی «مدیریت استرس» ویژه کارمندان اداره بهزیستی شهرستان آران و بیدگل برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان آران و بیدگل، کارشناس سلامت روان مرکز خدمات جامع سلامت پامیلی، ضمن تعریف استرس، گفت: استرس به واکنش طبیعی بدن در برابر عوامل محرک، تغییرات، فشارهای درونی یا بیرونی گفته می‌شود.

فاطمه سربند افزود: همه‌ی ما در زندگی، فشارهای روحی و روانی، ترس، دلهره و نگرانی را تجربه کرده‌ایم که این فشارهای روحی اگر از حدی فراتر برود، تمامی زندگی و فعالیت‌های ما را در طول روز تحت تأثیر قرار می‌دهد. استرس می‌تواند گاهی خفیف و زودگذر باشد یا ممکن است شدید باشد و حالت مزمن پیدا کند. در واقع کمی استرس قبل از انجام هرکاری لازم است و می‌تواند به بهتر انجام شدن آن کار منجر شود. اما استرس شدید و مزمنی که فشارهای روحی و جسمی بیش از حد به فرد وارد می‌کند، می‌تواند تأثیر مخربی بر زندگی او داشته باشد و حتی سبب بیماری شود.

ایشان با اشاره به این که نشانه های استرس می تواند فیزیکی، عاطفی، رفتاری یا شناختی باشد، تصریح کرد: علائم فیزیکی شامل مشکل در خوابیدن، گرفتگی عضلانی، سردرد، درد قفسهٔ سینه، ناراحتی معده، اسهال یا یبوست، افزایش ضربان قلب، دست‌های سرد و مرطوب، احساس خستگی مفرط، تنفس سریع، لرز، تیک عصبی و … ، نشانه های عاطفی مانند اعتماد به نفس پایین، بی‌تفاوتی، تحریک‌پذیری، ترس، احساس گناه، نگرانی، عصبانی احساس اضطراب و وحشت، بی‌قراری یا افسردگی و ...، علائم رفتاری مثل مصرف الکل یا مواد مخدر، افزایش مصرف سیگار، اختلالات خواب، کاهش حافظه، منزوی شدن، بی‌حوصلگی، علاقه نداشتن به کار، پرخاشگری، ناخن خوردن، بازی با موی سر و نشانه های شناختی مانند مشکل در تمرکز، افکار منفی، گیجی و اشتغال ذهنی، اشتباهات مکرر، کم دقتی، بهانه‌جویی، ناتوانی در به خاطر آوردن حوادث، ضعف در تصمیم‌گیری می باشد.

وی ضمن بیان این که مدیریت استرس به معنای از بین بردن آن نیست بلکه باید با شناخت علائم استرس، آن را کنترل کرد، اذعان داشت: یکی از ابزارهای مهم در کنترل استرس، مدیریت زمان، هزینه، انرژی، دوستان و احساسات است.

سربند به نقش سبک زندگی سالم در مدیریت استرس اشاره کرد و افزود: سبک زندگی سالم علاوه بر اینکه موجب بهبود کیفیت زندگی فرد و خانواده می شود، می تواند به پیشگیری از آسیب های روانی اجتماعی نیز کمک کند. سبک زندگی به مجموعه روشها و رفتارهایی گفته می شود که فرد با آنها زندگی می کند. نوع و روش خورد و خوراک فرد، میزان فعالیت بدنی وی، تفریحات و سرگرمی ها و نیز شیوه برقراری رابطه با دیگران از جمله اجزای سبک زندگی محسوب می شوند.

وی در پایان تاکید کرد: مجموعه کارها و رفتارهایی مانند تغذیه مناسب، خواب، استراحت، تحرک، ورزش، افزایش فعالیت های تفریحی سالم و توجه بـه وضعیت جسمی که حفظ و ارتقای سلامت فردی و اجتماعی شخص را فراهم می کند سبک زندگی سالم نامیده می شوند. توجه به سبک زندگی می تواند در کنترل و مدیریت استرس نقش بسزایی را ایفا کند. 

  • گروه خبری : اخبار شبکه,اخبار روابط عمومی
  • کد خبر : 131658

تصاویر

مدیر سایت
خبرنگار

مدیر سایت

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید