امروز : 25 مهر 1403
  • 1403/07/17 - 13:25
  • 32
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
  • /ZmDT

کلاس آموزشی دیابت به صورت آنلاین برای بیماران دیابتی شهرستان آران و بیدگل برگزار شد.

این کلاس آموزشی به همت واحد مبارزه با بیماری های غیرواگیر و با همکاری انجمن دیابت شهرستان و شرکت نوونوردیسک برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان آران و بیدگل، دکتر مهربان غیاثی کارشناس شرکت نوونوردیسک، ضمن ارائه تعریف دیابت، گفت: دیابت یک بیماری خاموش، اما پیشرونده است که به تدریج تمامی بافت های بدن را درگیر می کند و ممکن است فرد دیابتی، سال ها از ابتلا خود به این بیماری بی خبر باشد.

وی اذعان داشت: انواع مختلف دیابت شامل دیابت نوع یک، دیابت نوع 2 و دیابت بارداری است.در صورتی که دیابت کنترل نشود، عوارض آن به مروز زمان ظاهر می شود که از عوارض بلند مدت آن می توان به نارسایی کلیوی، مشکلات بینایی، سکته قلبی و مغزی اشاره کرد.

ایشان ضمن اشاره به اهمیت اصلاح سبک زندگی در پیشگیری از دیابت، افزود: عادت های غذایی ناسالم، مصرف غذاهای چرب و شیرین، بی‌تحرکی، فعالیت ناکافی فیزیکی، افزایش استرس های روزمره و ... از جمله عادت های نادرست زندگی امروزی است که نقش زیادی در افزایش شیوع دیابت دارد.

دکتر غیاثی با بیان این که، عادات غذایی نادرست رایج‌ترین عامل خطر بیماری دیابت در نظر گرفته می‌شود، افزود: حذف وعده صبحانه باعث بروز نوسانات زیادی در سطح قند خون می‌‎شود، بنابراین شروع روز با یک وعده غذایی مناسب و سالم، خطر ابتلاء به دیابت و عوارض مرتبط با آن را کاهش می‌دهد.

وی تصریح کرد: بسیاری از افراد در وعده ناهار به مواد مغذی مصرفی توجهی نمی‌کنند، توصیه شده است که همه مواد غذایی از جمله کربوهیدرات، پروتئین و چربی را در رژیم غذایی خود بگنجانید و اطمینان حاصل کنید که یک وعده غذایی متعادل در هنگام ناهار مصرف کرده‌اید.

کارشناس شرکت نوونوردیسک، در خصوص عوارض مصرف غذاهای آماده و بسته‌بندی شده در طولانی مدت، گفت: برای تهیه این نوع مواد غذایی از نمک زیاد برای طعم دادن و مواد نگهدارنده برای افزایش ماندگاری غذا استفاده می‌کنند، بنابراین خطر بروز اختلالات متابولیکی مانند دیابت افزایش پیدا می‌کند.

ایشان تاکید کرد: مصرف نوشیدنی گازدار، شیرین و طعم‌دار همراه با غذا برای سلامتی مضر می باشد؛ زیرا سطح قند خون را افزایش می‌دهد و هیچ ارزش غذایی ندارند. 

در پایان این برنامه که همزمان به صورت آنلاین و همچنین با حضور جمعی از بیماران دیابتی، در سالن شهید زاهدی شبکه برگزار شد؛ از بین شرکت کنندگان قرعه کشی انجام و جوایزی اهدا شد.

  • گروه خبری : بیماری های غیر واگیر,اخبار شبکه,اخبار روابط عمومی
  • کد خبر : 134541

تصاویر

مدیر سایت
خبرنگار

مدیر سایت

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید